Logo regionálního portálu regionbreclavsko.cz

Regionální zpravodajství

Břeclav zvažuje převzetí historického nádraží v Poštorné

Břeclavský zpravodaj Radnice
pondělí 17.3.2025

Ilustrační foto
Autor: Wikimedia Commons

Správa železnic se chce vzdát výpravní budovy v Poštorné. Bezúplatný převod stavby z roku 1901, která upoutá zejména zdobnou fasádou z glazovaných cihel a střechou z keramické krytiny, nabídla městu. Konečné slovo o tom, zda budovu převzít, budou mít zastupitelé. Ti si proto budovu prohlédli, aby mohli zhodnotit její stav.

Památkově chráněný objekt už původnímu účelu neslouží. Trať mezi Břeclaví a Lednicí je v provozu pouze sezónně pro turistické vlaky a nádražní budova je nyní především nájemním domem.

„Správa železnic nám představila podmínky bezúplatného převodu, které jsou poměrně přísné. Musíme opravdu důkladně zvážit, jak k nabídce přistoupíme,“ uvedl starosta Břeclavi Svatopluk Pěček.

Aby Břeclav mohla nabýt objekt bezúplatně, nesměla by v ochranné lhůtě dvaceti let objekt komerčně využít. A tedy i případný výnos z nájmu tří bytů, které aktuálně v budově jsou, by muselo město investovat zpět do objektu. Zároveň si Správa železnic stanovuje specifické podmínky související s železničním provozem. Například zachování přístřešku, kam by se mohli ukrýt cestující, nebo cedule s názvem stanice.

Budova navíc není v nejlepší kondici. I případné náklady na rekonstrukci tedy musí Břeclav v souvislosti s nabídkou Správy železnic důkladně zvažovat.

Nádraží vPoštorné bylo postaveno v roce 1901 stejně jako nádraží v nedaleké Lednici, které Správa železnic rovněž nabídla obci k převzetí. Obě budovy jsou vyzdobené cihlami a krytinou z produkce tehdejší knížecí lichtenštejnské cihelny v Poštorné, založené v roce 1867.

Ze stejného stavebního materiálu jsou v Poštorné ještě další památky z přelomu 19. a 20. století, jako nepřehlédnutelný farní kostel Navštívení Panny Marie nebo fara a budova tzv. červené školy, vše od česko-rakouského architekta Karla Weinbrennera. Byl to také on, kdo pro poštorenské nádraží upravil fasádu jinak typové výpravní budovy. V minulosti již Správa železnic nabídla městu také stanici Boří les.

Tehdy se město budovy vzdalo z podnětu společnosti Fosfa, která měla zájem historický objekt zachránit. Z důvodu velmi náročných podmínek, které má Správa železnic na zachování zabezpečovací technologie v objektu, však Fosfa ze záměru ustoupila a osud budovy je opět nejasný. I tento objekt si zastupitelé prošli, aby osobně zhodnotili jeho stav.

 

Článek byl převzat se souhlasem vydavatele břeclavského zpravodaje Radnice. Titulek je redakční.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama